برای حفظ توانایی در ماه رمضان

در اولین مرحله باید یادآوری کنیم درست است که در این روزها فاصله‌ی افطار تا سحر کم است اما در همین فاصله کم هم می‌توانید تعداد وعده‌های غذایی را افزایش دهید و حجم آن را کاهش دهید تا خون‌رسانی به بدن شما مختل نشود و بتوانید مواد مورد نیاز بدن خود را در این فاصله تأمین کنید.

دوچرخه شماره ۸۳۳

 

  • تأمین آب بدن

جالب است بدانید متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که  در غذاهای خود مقداری فلفل استفاده کنید، چون به خنک شدن بدن کمک می‌کند. بسیاری از مردم دنیا در مناطق گرمسیری به این طریق بدن خود را خنک می‌‌کنند.

از خوردن آب سرد، آن‌هم در حجم زیاد پرهیز کنید. اما تا می‌توانید آب بنوشید و از خوردن نوشابه‌ها خودداری کنید؛ به‌خصوص نوشابه‌های گازدار! چون بیش‌تر باعث از دست دادن آب بدن می‌شوند. چای نعنا هم از نوشیدنی‌های بسیار مفید در این ماه است.

 

  • رفع تشنگی

برای رفع تشنگی می‌توانید از نوشیدنی‌های سنتی مثل خاکشیر و نوشیدنی‌های حاوی تخم‌شربتی استفاده کنید. خوردن تخم‌شربتی در وعده‌ی افطار و سحری باعث ذخیره‌شدن آب در بدن و پیشگیری از تشنگی در روز می‌شود.

خوردن یک یا دو واحد میوه در وعده‌ی سحری هم مناسب است. نوشیدن ۸ تا ۱۲ لیوان آب از افطار تا هنگام سحرباعث می‌شود تا شما در طول روز کم‌تر دچار تشنگی شوید.

در وعده سحری، بهتر است هنگام مسواک‌زدن برای کاهش تشنگی و خشکی‌ دهان، از حجم خمیر‌دندان کم‌تری استفاده کنید.

هم‌چنین می‌توانید در برنامه‌ی غذایی سحری، از خوردن غذاهایی مثل انواع کوکو، بادمجان، سوسیس و کالباس، سس مایونز، سیر، پیاز و هم‌چنین غذاهای چرب و پرنمک که سبب تشنگی زیاد در طول روز می‌شود پرهیز کنید.

 

دوچرخه شماره ۸۳۳

 

  • رفع گرسنگی

از سوی دیگر رفع گرسنگی به اندازه‌ی رفع تشنگی در ماه رمضان اهمیت دارد. بنابراین لازم است از سیستم تغذیه‌ای درستی پیروی کنید. برای تقویت بدن و رفع گرسنگی، تعداد وعده‌های غذایتان را افزایش بدهید.

کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند که درماه رمضان افطار را در دو وعده میل کنید. بنابراین وعده‌ی اول آن باید سبک و ساده باشد مثل نان، پنیر، سبزی و گردو همراه با شیر و وعده‌ی شام را با یک فاصله‌ی زمانی، از غذاهای مقوی استفاده کنید.

آن‌ها معتقدند که لازم است در روزهای ماه رمضان از تمام گروه‌های غذایی، یعنی نان و غلات، میوه‌ها و سبزی‌ها، گوشت و حبوبات، تخم‌مرغ و لبنیات استفاده کنید و یادتان باشد که خوردن مواد شیرین مانند زولبیا و بامیه هنگام سحر، سبب افت سریع قند خون و احساس گرسنگی در طول روز می‌شود.

همشهری انلاین

این نوشته در دانستنی ها و ویتامین ها ،داروها ،سلامت وپوست،ماسک ها، خواص مواد غذایی، گیاهان دارویی ،مرکبات , زیبایی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *