گوشت قرمز ،گرفتگی رگها را افزایش می دهد

از آنجا که مصرف زیاد گوشت قرمز همواره مضر اعلام می‌شود، محققان آمریکایی در این خصوص تحقیقاتی انجام داده‌اند تا متوجه شوند چه میزان مصرف گوشت قرمز برای بدن انسان بی‌ضرر است؟

 نتایج تحقیقات نشان می‌دهد مصرف زیاد گوشت قرمز می‌تواند خطر مرگ‌ومیر را افزایش دهد که عموما به دلیل گرفتگی عروق کرونر است. آنها حدود ۱۲۱ هزار و ۴۰۰ فرد حدود ۲۰ ساله را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند مصرف مداوم گوشت قرمز خطر بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی و سرطان را افزایش می‌دهد و از این رو در افزایش مرگ‌ومیر موثر است. اغلب مردم حدود ۲ بار در هفته از گوشت قرمز که شامل انواع گوشت گوساله، گوسفند، گاو و بره است، استفاده می‌کنند که حدود ۳۱ گرم در روز می‌شود. عموما مردان بیشتر از زنان به استفاده از گوشت قرمز تمایل دارند به طوری که به طور متوسط، مردان در روز ۶۷ گرم گوشت قرمز می‌خورند که این میزان در زنان، حدود ۴۳ گرم است. به طور کلی ۴۸ درصد از مردم جزو مصرف‌کنندگان اندک گوشت قرمز هستند و ۲۷ درصد نیز جزو مصرف‌کنندگان بزرگ هستند که در هفته حداقل ۵۰۰ گرم گوشت قرمز مصرف می‌کنند که حدودا روزی ۷۲ گرم است. این میزان مصرف، بسیار خطرساز است و پزشکان اکیدا توصیه می‌کنند این گروه باید در میزان مصرف خود تجدیدنظر کنند در غیر این صورت، در معرض مشکلات عروق کرونر قرار می‌گیرند.

بیشتر زنان کمتر از ۲۲۵ گرم گوشت در هفته می‌خورند. در حالی که زنان به میزان بیشتری از آهن در خون نیاز دارند. از این رو بیشتر در معرض ابتلا به فقر آهن هستند که با عوارضی مانند خستگی مفرط و بروز کم‌خونی همراه است. فقر آهن همچنین باعث کاهش جذب ویتامین B12 می‌شود که محافظ سلول‌های عصبی است. اما مقصود پزشکان کاهش مقدار ضروری در مصرف گوشت نیست، زیرا گوشت قرمز یکی از نیازهای اصلی بدن است و از این رو کمبود آن باعث بروز خطرات و مشکلات تغذیه‌ای می‌شود؛ نکته مهم این است که مصرف گوشت قرمز در برنامه غذایی ضروری است ولی میزان آن نباید کمتر یا بیشتر از حد نیاز باشد. از این رو قبل از آن‌که به فکر کم کردن جایگاه تغذیه‌ای آن باشیم.

فراموش نکنیم که گوشت قرمز منبع غنی پروتئین است و در ساختار استخوانی و رشد و نگهداری ماهیچه‌های بدن بسیار ضروری است. از سوی دیگر آهن مورد نیاز بدن را تامین می‌کند و همچنین حاوی ویتامین‌های گروه B و روی و سلنیوم است که همه این مواد برای بدن لازم و ضروری است.

محققان تاکید دارند جایگزین کردن گوشت قرمز کم چرب به همراه سبزیجات می‌تواند تنوع گسترده‌ای در برنامه غذایی روزانه ایجاد کند. اما همچنین خاطرنشان می‌کنند که مصرف بیش از حد و هر روزه گوشت قرمز در برنامه غذایی حقیقتا می‌تواند خطر آفرین باشد.

این نوشته در دانستنی ها و ویتامین ها ،داروها ،سلامت وپوست،ماسک ها، خواص مواد غذایی، گیاهان دارویی ،مرکبات , زیبایی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *