خیار شور فوری

این خیار شور آسان وزود درست می شود. لازم هم نیست که مواد داخلش را بعد از شستن خشک کنید .  این شور ترد و خوشمزه بعد از ۴۸ ساعت آماده خوردن است ، اتفاقا من با خیارهای درشتی  که در خانه داشتم آنرا درست کردم که از خیار شورهای بیرون خوشمزه تر است ، داخل خیار ها  هم آب جمع نمی شود  ،وزیاد هم شور نیست۰ در ضمن مواد داخل شور را می توانید بدلخواه غیر از نمک  و آ ب  ( که باید نسبت آنها حفظ شود)کم و   زیاد کنید ویا از مواد اضافی دیگری هم استفاده کنید فقط مواظب باشید که موادتان نپزد (به موقع  شیشه ها را از آب داغ بیرون بیاورید . ) امیدوارم درست کنید ولذتش را ببرید.

مواد لازم :

خیار : ۱ تا ۲ کیلو( به اندازه شیشه هایی که انتخاب کرده اید و خیار ها را در آن  می چینید)

سیر  :  ۱ تا ۲  بوته ( برای هر شیشه  ۱ یا ۲ حبه )

گل کلم :نصف (  به اندازه دلخواه) یک گل کلم

هویج : چند عدد( حلقه ای )

تلخون: به میزان لازم ( برای هر شیشه ۱ تا ۲ شاخه)

فلفل سبز  : چند تا ( من چون نداشتم از فلفل دلمه ای که حلقه ای برش زده بودم  بجای آن  استفاده کردم  برای هر شیشه چند حلقه  )

پودر تخم گشنیز: ۱ قاشق مربا خوری

فلفل سیاه و قرمز : به میزان لازم

سرکه سفید یا قرمز:  به اندازه لازم( در هر شیشه به انداره  ۲ بند انگشت  البته بسته به شیشه تان هم دارد که  سرکه بریزید)

نمک و آب : به میزان لازم( به ازای هر لیتر آب سردیک قاشق غذا خوری نمک بریزید)

طرز تهیه :

خیار ها ، سیر ، فلفل ، گل کلم و هویج ها را شسته بعد خیا رها را داخل شیشه حالت  عمودی می چینیم، سیرها راپوست کنده  با چاقو ساطوری ویا له کنید هویج وفلفل ها را هم حلقه ای کرده هم مواد را داخل شیشه  بریزید بعد گلهای گل کلم را  از هم جدا  کرده  خام  یا کمی بپزید تا  نرمتر شود کلم را هم به مواد داخل شیشه اضافه  کنید برای اینکه همه ی مواد یکدست تقسیم شوند در شیشه ها می توانید بعد از چیدن خیارها در هر شیشه ۱ تا ۲ تا شاخه تلخون هم کنار خیار ها بگذارید  بهتر است  بقیه ی مواد را در سینی تقسیم کنید وببنید برای هر شیشه چقدر از موادی که آماده کرده اید می توانید بریزید تا دوباره کار ی نشود  شیشه ها یکدست پر شوند. وقتی شیشه ها  از مواد پر شدند پودر گشنیز اگر در دسترس شما بود و فلفل سیاه  و تخم گشنیز را می توانید درسته هم بریزید ولی چون خیار شور فوری است پودرش ذر زمان کم بیشترتاثیر داردد و خوش بو تر می شود.

کمی هم  پودر فلفل قرمز بپاشید روی مواد. حالا به اندازه ۲ بند انگشت یا کمی کمتر داخل شیشه ها سرکه سفید یا قرمز بریزید ( من از سرکه سفید استفاده کردم).وبقیه شیشه را با محلول آب ونمک پر  کنید. . این مواد را کنار بگذارید . در کاسه  ای گود ۳ تا ۴ لیتر آب سرد ریخته ( بسته به تعدادشیشه و موادتان دارد) به ازای هر لیتر آب یک قاشق نمک بریزید.آب و  نمک  خوب مخلوط شوند . وقتی خوب نمک حل شد  داخل شیشه ها  را از آب و نمک پر کنید . درشان  را محکم ببندید . حال در قابلمه ای  بزرگ که ارتفاعش کوتاهتر از ارتفاع شیشه ها نباشد . شیشه ها را  بچینید  داخل قابلمه   آنقدر آب سرد بریزید که تا گلوی شیشه ها از آب سرد پر شود .  روی حرارت  بگذارید  حرارت بالا نباشد. وقتی کم کم آب گرم  شد وقل  زد باید حواسمون باشد همینکه  رنگ خیار ها تغییر کردشیشه ها را ازتوی آب  برداشته  وکناری  گذاشته  تا خوب سرد شوند  وقتی سرد شد  در یخچال بگذارید  یادتان باشد که اگر دیر از توی آب داغ  شیشه ها را بردارید خیارها می پزند.این خیار شور بعد از ۴۸ ساعت( ۲ روز ) آماده خوردن است.بعضی ها روی عدسی  تخم مرغ درسته می شکند . اگر داخلش دارچین  بزنید  وبا گلپر میل کنید خوشمزه می شود. نوش جان

تجربه هم

این نوشته در تجربه, ترشی ها ، شور ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *