بهترین ظروف برای طبخ غذا

همیشه توصیه شده است که برای نگهداری و مصرف غذا از ظروف بهداشتی استفاده کنید اما باید بدانید که مهمترین بخش برای بهداشت مواد غذایی هنگام پخت آنها و ظروفی است که در آن اقدام به پخت و پز می کنید.
به گزارش گروه خواندنی های مشرق، دانستن این که غذایی که می خوریم در چه ظروفی و با چه کیفیت و جنسی تهیه شده بسیار مهم است زیرا در هنگام طبخ غذا بسیاری از مواد ظروف نام مرغوب وارد غذایی که می خوریم، می شوند.ویژگی‌های یک ظرف خوبظرف خوب چه ظرفی است؟ یکی از مشخصات ظروف خوب این است که بتواند گرما را بخوبی منتقل کند. همچنین اگر ظرف‌ها پوشش داده شده‌ است، این پوشش حتماً باید استاندارد باشد تا بتواند در گروه ظروف خوب و سلامت قرار گیرد.

موادی که در پوشش ظروف به کار برده می‌شود مهم است و به همین دلیل ظرف مناسب باید از فروشگاه‌های معتبر تهیه شود و استاندارد باشد.

ظروف آلومینیومی یا رویی

امروزه دیگر ظروف رویی در بازار وجود ندارد و آنچه با نام ظروف رویی به فروش می‌رسد، همان ظروف آلومینیومی است که استفاده از آنها توصیه نمی‌شود. با این‌که ظروف آلومینیومی سبک است و گرما را بخوبی منتقل می‌کند، اما استفاده از آنها اصلا توصیه نمی‌شود. همچنین برخی نظریه‌ها می‌گوید آلومینیوم برای سیستم عصبی بدن انسان مضر است و در درازمدت می‌تواند احتمال بروز بیماری آلزایمر را افزایش ‌دهد.

اگر ظرفی واقعا از جنس روی باشد، استفاده از آن بهتر از ظروف آلومینیومی خواهد بود، اما متاسفانه امروزه دیگر این ظروف وجود ندارد. البته باید بدانید ظروف رویی سنگین است و ظروف آلومینیومی سبک و با این تفاوت ساده هنگام خرید متوجه می‌شوید که ظرفی که با نام رویی می‌خرید، در واقع از جنس آلومینیوم است.

اما و اگرهای استفاده از ظروف مسی

قدیمی‌ها اعتقاد داشتند ظروف مسی برای حفظ سلامت‌شان مفید است و به همین دلیل تا جایی که ممکن بود غذایشان را در ظروفی از جنس مس آماده می‌کردند. امروزه تعداد ظروف مسی در مقایسه با گذشته کاهش یافته است و نمی‌توان براحتی این نوع ظرف‌ها را در بازار پیدا کرد.

با توجه به این‌که بدن به مقدار بسیار کمی مس نیاز دارد، نمی‌توانیم بگوییم فردی کمبود مس دارد. البته بعضی از بیماری‌ها چنین حالتی را ایجاد می‌کند ولی به طور کلی این گونه نیست که افراد در معرض کمبود مس باشند و به آنها استفاده از ظروف مسی توصیه شود. با این که مقادیر کم مس برای سلامتی مفید است ولی مقادیر زیاد آن می‌تواند مسمومیت‌زا باشد. بنابراین زمانی که لایه پوشش‌دهنده ظروف مسی آسیب ببیند یا از بین برود، مس بیشتر از حد مجاز وارد غذا می‌شود و در نتیجه حالت‌های مسمومیت مانند تهوع و استفراغ بروز می‌کند.

ظروف نچسب، خوب است یا بد

ظروف نچسب هم یکی از پرطرفدارترین ظرف‌هایی است که امروزه در بازار وجود دارد. امروزه خیلی از خانم‌ها ظروف تفلونی را که ساییده یا خراشیده شده است، برای بازسازی به مغازه‌هایی می‌برند که با پرداخت هزینه‌ای به نسبت کم پوشش داخل آنها را بازسازی می‌کنند. در حالی که باید بدانید این پوشش‌ها معمولا استاندارد نیست و به همین دلیل می‌تواند دردسرساز شود.

بنابراین بهتر است ظروف نچسب را از فروشگا‌ه‌های معتبر تهیه کرده و هیچ وقت پوشش داخلی آنها را با مواد غیراستاندارد بازسازی نکنید.

ظرف خوب، ظرف شیشه‌ای

برخی از انواع ظروف شیشه‌ای را می‌توان براحتی و بدون این‌که خطری ایجاد شود، در مایکروویو قرار داد و علاوه بر این، برخی برای پخت غذا روی گاز یا داخل فر هم مناسب است. این ظروف هنگام پخت غذا با غذاهای اسیدی واکنش نمی‌دهد و به همین دلیل انواع مختلف غذاها را می‌توان در آنها پخت و نگهداری کرد. علاوه بر این، ظرف‌های شیشه‌ای پوشش خاصی هم ندارد که وارد غذا شود و از این نظر هم مطمئن است. البته هنگام استفاده از ظروف شیشه‌ای باید توجه داشته باشید ظرف با المنت‌های برقی یا حرارت مستقیم خیلی زیاد تماس نداشته باشد.

ظروف شیشه‌ای می‌تواند حرارت را بخوبی و البته به صورت غیریکنواخت منتقل ‌کند. بنابراین هنگام استفاده از این ظرف‌ها باید غذا را مرتب هم بزنید تا حرارت بخوبی منتقل شود.

ظروف پلاستیکی و نگهداری مواد غذایی

همه می‌دانیم به هیچ وجه نمی‌توان از ظروف پلاستیکی برای پخت غذا استفاده کرد، اما برای نگهداری غذاها چطور؟ آیا ظروف پلاستیکی و یک بار مصرف انتخاب مناسبی برای نگهداری غذاست؟

بدون شک نباید غذاهای گرم را داخل ظروف پلاستیکی ریخت اما اگر از ابتدا غذای سردی را داخل ظروف پلاستیکی بریزید، نگهداری آن غذا داخل ظرف مشکلی ایجاد نمی‌کند.

هنگام استفاده از ظروف یک‌بار مصرف حتما باید به علامت اختصاری که کف ظرف حک شده است، توجه داشت. به عنوان مثال ظروف پلی‌استایرنی شفاف (GPPS) تنها برای نوشیدنی‌های سرد مناسب است و استفاده از آنها برای موادغذایی داغ مانند چای و قهوه اصلا توصیه نمی‌شود.
منبع:http://azadinews.ir
این نوشته در اخبار تغذیه, دانستنی ها و ویتامین ها ،داروها ،سلامت وپوست،ماسک ها، خواص مواد غذایی، گیاهان دارویی ،مرکبات , زیبایی, مهارتهای زندگی، فوت و فن خانه داری ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

1 Response to بهترین ظروف برای طبخ غذا

  1. محمد می‌گوید:

    با تشکر از مطالب مفیدتان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *