باورهای درست و غلط درباره مشکلات کلیوی

بیماران کلیوی خط قرمزی برای ورزش کردن ندارند

درست است. تمام بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی و حتی کسانی که دیالیز می‌کنند، می‌توانند انواع ورزش‌های هوازی، قدرتی و تعادلی را بدون هیچ ممنوعیتی انجام دهند و خوشبختانه با محدودیتی روبه‌رو نیستند؛ اما نکته مهمی که باید به آن اشاره شود این است که بیماران براساس توانایی شخصی خودشان، می‌توانند در یک مدت زمان مشخص و به میزان معین ورزش‌های هوازی، قدرتی و تعادلی انجام دهند.

 امروزه استفاده از ورزش همراه با عمل دیالیز به عنوان یک راهکار درمانی یاد می‌شود؛ یعنی زمانی که بیمار در حال دیالیز کردن است؛ برای مثال می‌تواند از دوچرخه ثابت استفاده کند و مشکلی هم برایش به وجود نمی‌آید.

کاکل بلال برای تصفیه کلیه‌ها خوب است

درست است. مشکلات مربوط به دستگاه تناسلی ادراری مانند عفونت‌های ادراری، سنگ‌های کلیه و‌… بسیار آزاردهنده و مشکل‌ساز است. این بیماری‌ها دلایل مختلفی دارند؛ مانند افتادگی مثانه که بیشتر در زنان رخ می‌دهد و دلیل اصلی آن هم زایمان‌های طبیعی یا عدم تحرک و فعالیت بدنی کافی است. اگرچه درمان اصلی این مشکل جراحی است اما در بیماری‌های دیگری مانند سنگ کلیه، خوردن مایعات فراوان می‌تواند در دفع این سنگ‌ها و حتی در پیشگیری از تشکیل دوباره آنها کمک کند. طب سنتی نیز برای حل این مشکل راه‌حلی ارائه کرده است؛ مصرف دم‌کرده کاکل بلال. کاکل بلال کلیه‌ها را تصفیه می‌کند زیرا در داخل آنها ترکیب‌هایی وجود دارد که باعث افزایش میزان ادرار می‌شود و به این صورت با افزایش حجم ادرار، میزان کارکرد کلیه‌ها نیز بیشتر می‌شود و در نتیجه بسیاری از مشکلات ناشی از دفع نشدن مواد زائد از طریق کلیه‌ها حل می‌شود. به گفته متخصصان طب سنتی برای مصرف کاکل بلال نباید آنها را زمانی که تازه و نرم است مصرف کرد، بلکه باید آنها را پس از خشک شدن به صورت دم‌نوش استفاده کرد.

مصرف کلسیم باعث سنگ کلیه می‌شود؟

نادرست است. خیلی‌ها بر این باورند که مصرف کلسیم باعث ایجاد سنگ کلیه می‌شود و به همه نیز مدام درباره آن هشدار می‌دهند. اما متخصصان ارولوژی این باور را تائید نمی‌کنند، زیرا تنها میزان ناچیزی از کلسیمی که وارد بدن می‌شود در نهایت به کلیه‌ها می‌رسد. بنابراین تصور این‌که تمام کلسیم مصرفی وارد کلیه‌ها می‌شود کاملا اشتباه است. بخشی از کلسیم پس از ورود به بدن در روده‌ها با بعضی از مواد، ترکیب شده و از راه دستگاه گوارش دفع می‌شود. بخش دیگری از کلسیم هم وارد سیستم گردش خون شده و از این راه به دیگر اندام‌ها‌ می‌رسد. پس با این حساب، به بهانه ابتلا به سنگ کلیه نباید شخص را از مصرف کلسیم منع کرد؛ زیرا این موضوع می‌تواند عوارض زیادی به دنبال داشته باشد. ثابت شده است مصرف بعضی از غذاها، برای مثال غذاهایی که دارای اگزالات است، در روده با کلسیم ترکیب شده و کلسیم را از راه دستگاه گوارش دفع می‌کند. کاهش مصرف کلسیم ممکن است باعث پوکی استخوان شود؛ بنابراین بهتر است در بیمارانی که بدن‌شان به اصطلاح سنگ‌ساز است، آزمایش‌های دقیقی از نظر دلایل اصلی تشکیل سنگ به عمل آید تا بیماران با دنبال کردن باورهای نادرست دچار عوارض دیگری نشوند.

ماءالشعیر برای دفع سنگ کلیه مفید است؟

هم درست است و هم نادرست. این باور که ماالشعیر به تنهایی باعث دفع سنگ کلیه می‌شود، درست نیست. بسیاری از افراد روزانه ماالشعیر مصرف می‌کنند تا از ابتلا به سنگ کلیه پیشگیری کنند. این کار در بیشتر مواقع نه تنها هیچ تاثیری ندارد بلکه به دلیل کالری بالایی که این نوشیدنی دارد باعث چاقی موضعی، بخصوص در ناحیه شکم نیز می‌شود؛ اما اگر از این زاویه به موضوع نگاه کنیم که مصرف نوشیدنی زیاد هنگام ابتلا به سنگ کلیه در دفع آن بسیار کمک‌کننده است و ماءالشعیر را جزو گروه نوشیدنی‌ها قرار دهیم، آن گاه می‌توان این طور نتیجه‌گیری کرد که این نوشیدنی می‌تواند باعث دفع سنگ کلیه شود. با وجود این متخصصان توصیه می‌کنند هنگام ابتلا به سنگ کلیه سعی کنید بیشتر آب بنوشید و از مصرف نوشیدنی‌های قندی و گازدار تا حد امکان خودداری کنید.

جام جم-دکتر مهرشاد پورسعید اصفهانی ‌/‌ متخصص طب ورزشی
این نوشته در دانستنی ها و ویتامین ها ،داروها ،سلامت وپوست،ماسک ها، خواص مواد غذایی، گیاهان دارویی ،مرکبات , زیبایی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *