بهترین زمان مصرف ویتامین ها و مکمل ها

لینک کوتاه

ویتامین های محلول در آب مانند ویتامین C و فولات را با معده خالی و ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین های A ، E ، D و K را با غذای حاوی چربی مصرف کنید تا از جذب مناسب آن اطمینان حاصل کنید.

به گزارش اقتصاد آنلاین، بهترین زمان برای مصرف ویتامین‌ های محلول در چربی مثل ویتامین D، A و K با یک وعده غذایی حاوی چربی است. شما باید ویتامین‌های محلول در آب مثل ویتامین B 12، C، وB6  را در صبح با شکم خالی مصرف کنید. مولتی‌ویتامین‌ها و یا ویتامین‌های دوران بارداری را با یک وعده غذایی و یا میان وعده حاوی چربی و یک لیوان آب مصرف کنید. اگر از ویتامین‌ها و مکمل‌های متعددی استفاده کنید، دانستن این که چگونه هر دوز را مصرف کنید، می‌تواند چالش برانگیز باشد. اینجا بهترین زمان برای یادگرفتن اینکه چرا این موضوع اهمیت دارد را بررسی می کنیم.

چرا زمان ‌بندی مهم است ؟

شما ممکن است بخواهید ویتامین‌ها و مکمل‌ها را در بعضی از روزها بر اساس تأثیر آنها استفاده کنید. برای مثال: منیزیم به استراحت و خواب رفتن کمک می‌کند، بنابراین بهتر است در شام مصرف شود. ملاتونین هم باعث خواب می‌شود بنابراین شما باید آن را یک تا دو ساعت قبل از خواب مصرف کنید.
ویتامین C باعث هضم غذا می‌شود، بنابراین برخی ترجیح می‌دهند آن را با غذا مصرف کنند تا یبوست و تهوع را کاهش دهند. در حالی که زمان مصرف در روز میزان جذب  مکمل در بدن را تغییر نمی دهد، حتما باید آنها را با وعده غذایی مصرف کنید.
بعضی از ویتامین ها مانند B و C بهتر است با معده خالی دریافت شوند و در حالی که برخی دیگر همانند ویتامین A و K برای جذب بهتر، باید همراه با غذاهای حاوی چربی مصرف شوند.

بهترین ویتامین‌ها برای دریافت با معده خالی

شما باید ویتامین‌ها و مواد معدنی محلول در آب را با معده خالی مصرف کنید چون بدن شما به راحتی آن‌ها را جذب و متابولیزه خواهد کرد.  ویتامین‌های محلول در آب، در آب حل می‌شوند و شامل ویتامین C و تمام ویتامین‌های B هستند. شما همچنین باید این ویتامین‌ها را با یک لیوان پر از آب مصرف کنید تا به تجزیه آن‌ها برای جذب کمک کنید. چون این ویتامین‌ها زمانی که با شکم خالی مصرف می‌شوند، موثرتر هستند. بهتر است آن‌ها را در صبح مصرف کنید.
به ویژه مشخص شده است که ویتامین های گروه B باعث تقویت انرژی و خلق و خو در افرادی می شود که از نظر ویتامین B کمبود دارند.  یک بررسی در سال ۲۰۲۰ نشان داد که کمبود ویتامین های B و C ، آهن و منیزیم می تواند باعث خستگی شود. و البته در این موارد  مصرف مکمل نیز به شما کمک می کند.

توصیه عمومی

برخی افراد نسبت به ویتامین ها حساسیت بیشتری دارند و ویتامین های محلول در آب، مانند ویتامین C باعث معده درد آنها می شود. اگر شما هم، چنین مشکلی را دارید مشکلی نیست اگر این ویتامین ها را با غذا مصرف کنید. لازم به ذکر است مصرف ویتامین با غذا فقط کمی  جذب آنها را کاهش می دهد. ویتامین‌های دیگری که بهتر است با شکم خالی مصرف شوند عبارتند از:

آهن

به این دلیل است که غذاهای ویژه‌ای، به ویژه لبنیات، می‌توانند مانع از جذب آهن شوند. ویتامین C کمک می کند بدن شما آهن را جذب کند، بنابراین اگر از یک مکمل آهن استفاده می‌کنید، بهتر است آن را با ویتامین C ترکیب کنید.

پروبیوتیک ها

نشان داده شده است که برخی از انواع پروبیوتیک ها مانند یک لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم ، حداکثر در صورت مصرف ۳۰دقیقه قبل از غذا موثر هستند.

بهترین ویتامین‌هایی که باید همراه با غذا مصرف شود:

شما باید ویتامین‌های محلول در چربی را با وعده‌های غذایی و یا میان وعده‌های حاوی چربی مثل آووکادو، زرده تخم‌مرغ و یا روغن زیتون برای جذب مناسب مصرف کنید. مصرف این ویتامین ها به همراه غذا باعث آزاد شدن بهینه آنزیم های صفراوی و پانکراس در معده می شود که برای جذب ویتامین های محلول در چربی مورد نیاز است.

ویتامین های محلول در چربی عبارتند از:

• ویتامین D
• ویتامین E
• ویتامین A
• ویتامین K
برای برخی افراد، بهترین کار این است که این ویتامین‌ها را با یک وعده غذایی مثل ناهار یا شام بخورند، اما لزوما برای همه این طور نیست. هر غذایی که کمی چربی داشته باشد مثل هوموس و یا مشتی آجیل می‌تواند به هضم این ویتامین‌ها کمک کند. مکمل‌های دیگری که باید با غذا مصرف شوند عبارتند از:
کربنات کلسیم: به این خاطر که اسید معده تولید شده هنگام غذا خوردن به بدن کمک می کند تا این نوع کلسیم را جذب کند. از طرف دیگر سیترات کلسیم را می توان با غذا یا بدون آن مصرف کرد.
مولتی ویتامین ها: این ویتامین ها حاوی ویتامین های محلول در آب و هم محلول در چربی هستند ، بنابراین برای اطمینان از جذب ویتامین های محلول در چربی همراه غذا مصرف شود.
منیزیم: مصرف منیزیم با معده خالی اثر ملین دارد و ممکن است باعث اسهال شود.

ویتامین‌های قبل از تولد نوزاد چه زمان مصرف شود:

ویتامین هایی که قبل از تولد مصرف می شوند معمولاً شامل ویتامین های محلول در آب و محلول در چربی در یک قرص هستند.  بهترین زمان مصرف ویتامین های قبل از تولد بسته به عوامل بهداشتی فردی شما ممکن است متفاوت باشد، بنابراین با پزشک در این باره مشورت کنید.  مصرف ویتامین ها همچنین می توانند معده شما را ناراحت کنند، بنابراین ممکن است مصرف آنها به همراه غذا بهتر باشد.
از آنجا که ناراحتی معده در بارداری بیشتر است، توصیه می کنیم ویتامین های قبل از زایمان را همراه با غذا مصرف کنید، یک میان وعده کوچک با مقداری چربی در آن کافی است. ممکن است بهترین راه برای هضم و جذب ویتامین، جذب حداقل ویتامین های محلول در چربی و جذب به نسبت کمتر از ویتامین های محلول در آب باشد.

خلاصه‌ مطلب

چه زمان در روز مصرف مکمل ها نسبت به مصرف یا عدم مصرف آنها با غذا اهمیت کمتری دارد. ویتامین های محلول در آب مانند ویتامین C و فولات را با معده خالی و ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین های A ، E ، D و K را با غذای حاوی چربی مصرف کنید تا از جذب مناسب آن اطمینان حاصل کنید و همچنین در دوران بارداری باید همراه با میان وعده یا وعده غذایی، مولتی ویتامین یا ویتامین های قبل از تولد را میل کنید.
https://www.eghtesadonline.com/n/2cJU
این نوشته در دانستنی ها و ویتامین ها، ،سلامت وپوست،ماسک ها، خواص مواد غذایی، گیاهان دارویی ،مرکبات , زیبایی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *