حرکاتی برای تقویت شانه

مفصل شانه به علت ساختار گوی ـ کاسه‌ای که دارد، از دامنه حرکت ۳۶۰ درجه برخوردار است. این مفصل به کمک عضلات مختلف می‌تواند انواع پیچیده‌ای از حرکات را انجام دهد. عضلات ناحیه شانه در شکل ظاهری بدن نیز نقش عمده‌ای ایفا می‌کنند. داشتن عضلات شانه‌ای ورزیده علاوه بر شکل ظاهری مناسب به افرادی که به ورزش‌های سنگین مانند وزنه‌برداری یا پرتاب نیزه و چکش می‌پردازند نیز کمک می‌کند. انجام حرکات زیر می‌تواند تا حد زیادی به ورزیدگی عضلات شانه کمک کند، بعلاوه دوره بازتوانی رادر افرادی که بتازگی شکستگی ترقوه آنها جوش خورده است، کاهش می‌دهد.

حرکت اول:یک سر کش ورزشی را همسطح کمر، لای در محکم کنید و سر دیگر آن را در دست بگیرید؛ طوری که آرنج شما زاویه قائمه بسازد و ساعد شما موازی سطح زمین باشد. حالا شانه را به سمت داخل بچرخانید و ساعد خود را موازی سطح زمین به شکم نزدیک کنید و ۵ ثانیه در این وضعیت بمانید. این حرکت را ۳ نوبت و در هر نوبت ۱۰ بار تکرار کنید.

حرکت دوم: در جای خود بایستید و دست‌ها را در دو طرف بدن بیندازید. بدون آن‌که آرنج خود را خم کنید، یکی از دست‌ها را از طرفین به بالای سر ببرید و به سمت سقف بکشید. این حالت را به مدت ۵ ثانیه حفظ کنید، سپس به نقطه شروع برگردید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید. برای دفعات بعدی می‌توانید وزنه‌ای هم در دست بگیرید.

حرکت سوم: بایستید و با هر دو دست یک تکه چوب بلند را نگه دارید. دست‌ها را کشیده و همسطح شانه‌ها حفظ کنید. همان‌طور که دست‌ها را کشیده نگه داشته‌اید به آرامی و تا جایی که می‌توانید چوب رابه یک طرف ببرید. دقت داشته باشید که نباید بدن خود را به طرفین بچرخانید و فقط دست‌ها را از مفصل شانه حرکت دهید. سپس چوب را به سمت دیگر تا جایی حرکت دهید که کشش را در عضلات خود احساس کنید. ۵ ثانیه در هر طرف مکث کنید، این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید.

منبع: جام جم

این نوشته در ورزش و تناسب اندام، تقویت عضلات و اندامها برای حفظ سلامتی و زیبایی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *