غذایی برای کاهش وزن دیابتی ها

مواد لازم برای ۲ نفربادمجان (حلقه شده)‌: یک عدد (کوچک)

روغن زیتون: یک قاشق سوپخوری سرخالی

سیر(خردشده)‌: ۳ حبه

 

گوجه‌فرنگی (خردشده)‌: دو سوم پیمانه

 

شکر:یک دوم قاشق چایخوری

 

رب ‌انار: ۳ قاشق غذاخوری

 

نخود (پخته شده)‌: یک دوم پیمانه

 

سبزیجات خردشده (جعفری و نعناع)‌: ۲ قاشق غذاخوری

 

نمک و فلفل:به اندازه کافی.

 

طرز تهیه: فر را روی ۴۵۰ درصد فارنهایت تنظیم کنید. درون ظرف فر را فویل بگذارید تا لبه‌های ظرف را نیز بگیرد. بادمجان‌های حلقه شده را کف ظرف بچینید. روی آنها را نمک بزنید و کمی روغن روی آنها بمالید. ظرف را ۲۰ دقیقه درون فر بگذارید تا نرم و طلایی شود. روی بادمجان‌ها باید خشک باشد.

ظرف را از درون فر بیرون بیاورید. فویل را روی بادمجان‌ها بکشید تا از بخاری که درون فویل ایجاد می‌شود بادمجان‌ها نرم شود. بگذارید ۱۵ دقیقه کنار بماند.

روغن زیتون را درون تابه ریخته، روی حرارت ملایم بگذارید سپس سیر را حدود ۳۰ ثانیه سرخ کنید. بعد گوجه‌فرنگی، نمک، شکر و فلفل را درون تابه ریخته، بگذارید بجوشد. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی حرارت ملایم آن را هم بزنید تا گوجه‌‌ها حالت سس پیدا کند. حالا بادمجان‌ها، رب انار و نخود را به مواد اضافه کنید در ظرف را بگذارید و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان برای پخت آن در نظر بگیرید.

گاهی آن را هم بزنید. وقتی مواد حالت غلیظ پیدا کرد و بادمجان‌ها خیلی نرم شد، ادویه آن را اندازه و سبزیجات را به آن اضافه کنید. غذای آماده را از ظرف دلخواه ریخته، گرم سرو کنید. علاوه بر ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در بادمجان، می‌توان موادی به نام فیتونوترینت در آن یافت که اثر آنتی‌اکسیدانی دارد. مصرف بادمجان برای افراد دیابتی توصیه شده است و علت آن فیبر بالا و کربوهیدرات‌های پایین آن است. علاوه بر آن بادمجان جذب گلوکز را کنترل می‌کند و باعث کاهش فشار خون می‌شود.

پتاسیم موجود در بادمجان موجب تعادل الکترولیت‌های بدن می‌شود و از آن طریق به حفظ تعادل آب کمک می‌کند. همچنین فشار خون را تنظیم می‌کند. از مواد دیگر موجود در بادمجان می‌توان به فولات، منیزیم، نیاسین، مس، منگنز و ویتامین B اشاره کرد.

ناسونین، آنتی‌اکسیدانی قوی است که در بادمجان وجود دارد و از آسیب رسیدن به غشای سلولی جلوگیری می‌کند. در نتیجه تصور می‌شود، بادمجان بتواند از دیواره سلول‌های مغزی حمایت کند. ناسونین آهن را به خود جذب می‌کند. بنابراین در بیماری‌هایی که آهن بدن زیاد می‌شود، می‌توان از آن استفاده کرد. از آنجا که بادمجان کالری کمی دارد (۳۳ کالری در هر ۱۰۰ گرم)‌، غذای مناسبی است برای افرادی که رژیم لاغری دارند.

در انتخاب بادمجان دقت کنید تا سفت و سنگین باشند. پوست آنها باید صاف و براق باشد. کلاهک بادمجان باید سبز شفاف باشد. اگر با انگشت روی بادمجان فشار دهید باید محل فرورفتگی به حالت اول برگردد. بادمجان به سرما و گرما حساس است و باید در دمای ۱۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود. دقت کنید که برای نگهداری نباید بادمجان را خرد کنید زیرا زودتر خراب می‌شود. می‌توانید بادمجان را بدون آن که بشویید در کیسه پلاستیکی برای چند روز در یخچال نگهداری کنید.

منبع: جام جم- لادن هومند

این نوشته در سلامتی و رژیم غذایی-بهداشت و سلامت تغذیه ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *