مغز خوب غذاهای خوب می خواهد.

مرکز، حافظه، یادگیری و مهارت‌های فکری و ذهنی که هوش را تشکیل می‌دهند به چگونگی فعالیت‌های عصبی سلول‌های سیستم اعصاب مرکزی مرتبط می‌شوند و بدیهی است که این سلول‌ها هم برای فعالیت روزانه‌شان به غذای مناسب و کافی نیاز دارند. حتما اگرپدر و مادری بدانند که تغذیه مناسب اولین گام در رشد و سلامت مغز کودک است، دقت و حوصله بیشتری برای تغذیه او به خرج می‌دهند.
تغذیه کودک از همان دوران جنینی شروع می‌شود. تغذیه مناسب و کامل دوران بارداری و مصرف کافی موادی مانند کربوهیدرات‌ها (قندها و نشاسته) و چربی‌های ضروری برای رشد مغز مانند اسیدهای چرب امگا ۳ و مواد معدنی مانند ید وآهن و ویتامین‌ها بویژه ویتامین C، اسید فولیک و ویتامین‌های گروه B به رشد و سلامت مغز جنین کمک می‌کند. تغذیه پس از به دنیا آمدن با شیر خوردن نوزاد ادامه می‌یابد. شیر مادر بهترین و کامل‌ترین غذای کودک است و بهترین و مغذی‌ترین مواد را به بدن کودک می‌رساند. اسیدهای چرب موجود در شیر مادر براحتی جذب می‌شوند و در اختیار سلول‌های مغزی قرار می‌گیرند. بنابر این اولین و بهترین غذای مغز کودک، شیر مادر است که هم باعث ایمنی کودک در مقابل بیماری‌ها می‌شود و هم برای رشد ذهنی و مهارت‌های فکری آینده کودک مفید است. مطالعات دانشمندان نشان داده ۹۰ درصدکودکانی که ضریب هوشی بالاتر دارند از شیر مادر تغذیه شده‌اند. البته مادرانی که قادر به تغذیه نوزادشان با شیر خود نیستند، نگران نباشند زیرا امروز سازندگان شیرهای خشک با افزودن اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ به شیرها تا حدودی نیاز شیرخواران را به این اسیدهای چرب مغذی برای مغز برطرف می‌کنند. غلات، تخم‌مرغ، ماهی و گردو غذاهایی هستند که سبب تقویت هوش و حافظه کودکان می‌شوند.
ازجمله مواد غذایی مورد نیاز کودکان، مواد پروتئینی است که می‌تواند در رشد دستگاه عصبی و در نتیجه بر هوش فرد تاثیر بگذارد. بعلاوه، مصرف ویتامین‌های گوناگون (مثل ویتامین‌های E، D، C، A)‌ و برخی مواد معدنی ازجمله کلسیم و منیزیم در ارتقای هوش افراد نقش موثری دارند. توجه کنید که تمام این مواد به اندازه کافی در رژیم روزانه کودکتان موجود باشد.
خوردن صبحانه عامل دیگری است که خیلی خوب روی حافظه، تمرکز و یادگیری افراد اثر می‌گذارد. افرادی که صبحانه نمی‌خورند یا صبح‌ها خیلی کمتر از نیاز بدنشان غذا می‌خورند، نسبت به افراد دیگر زودتر خسته می‌شوند و از فعالیت و یادگیری امتناع می‌کنند و طی مدت‌ طولانی، هوشیاری کمتری خواهند داشت. از میان غذاها نیز بیشتر آنهایی مفید واقع می‌شوند که دارای ارزش غذایی بالایی هستند. باید توجه داشته باشید که معده بچه‌ها
با میان وعده‌های نامناسب و با حجم زیاد پر نشود و فرصت لازم برای آنها فراهم شود تا از مواد غذایی مفید بیشتر استفاده کنند.
از دیگر عوامل محیطی مهم، بازی‌های فکری است. بازی‌های فکری مثل معماها، شطرنج و پازل باعث فعالیت و تمرین بیشتر مغز می‌شود و قدرت حافظه و تحلیل فرد را بالاتر می‌برند. در واقع همان طور که بدن برای تقویت خود به ورزش نیاز دارد، مغز نیز برای فعالیت بهتر به ورزش و تقویت نیاز دارد. این بازی‌ها را می‌توان به نوعی، ورزش ذهن در نظر گرفت که به صورت مطلوبی توانایی‌های ذهنی افراد را بالا می‌برد و باعث فعال ماندن ذهن می شود.

منبع: جام جم

این نوشته در دانش تغذیه - وعده غذایی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *