روش نگهداری و مراقبت از گل ارکیده گلدانی (گیاه ارکیده)

نگهداری از ارکیده

گل ارکیده گلدانی یک گیاه زیبا و پرطرفداراست که شکوفه‌های بزرگ، با دوام و البته با رنگ‌های متنوعی دارد. این گل نماد زندگی دوباره، شکوه و عشق و یکی از بهترین هدیه‌ها به مناسبت تولد نوزاد است.

مطلب مرتبط: هر گیاه چه پیام و معنایی دارد؟

جالب است بدانید بیش از ۲۰ هزار نوع ارکیده در سراسر جهان وجود دارد و به جرات می‌توان گفت از نظر تنوع در صدر جدول گیاهان است.

وفق پذیری این گیاه با محیط‌های مختلف و همچنین فصل گلد‌هی طولانی آن باعث شده این گیاه به یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی و اداری تبدیل شود که جلوه‌ی خاصی به محیط اطراف می‌بخشد.

ارکیده روش مراقبت متفاوتی نسبت به اکثر گیاهان دارد و نگهداری از آن مقداری صبوری می خواهد اما شرایط نگه داری بعضی از گونه‌های آن مثل فالانوپسیس آسان تر است و می توانید آن را مثل بقیه ی گیاهان در منزل تان نگه داری کنید.

روش نگهداری از ارکیده گلدانی

قبل از هر چیز شاید لازم باشد روش نگهداری گیاهان آپارتمانی را مطالعه کنید و سپس بدانید که گیاه ارکیده در حالت طبیعی در کشو‌‌رهای مانند مالزی و تایلند بر سر شاخه‌ها رشد می کند، پس می توان فهمید که گل ارکیده در حالت طبیعی در خاک نیست و رطوبت را از هوا و بارش‌های باران دریافت می کند.

و البته همانطور که از شرایط آب و هوایی زادگاهش پیداست این گیاه به رطوبت بالایی نیاز دارد.

از تمام این موارد می توان نتیجه گرفت که ارکیده را نباید در خاک عادی کاشت و خاک خاص خودش را می‌خواهد، همچنین باید در گلدان‌های شفاف کاشته شود. گلدان‌هایی که نور را عبور نمی‌دهند برای ریشه‌ها مناسب نیستند. نیاز به رطوبت و البته نور غیر مستقیم خوبی دارند.

خاک مناسب گیاه ارکیده

مهم ترین ویژگی خاک ارکیده این است که زهکشی مناسبی داشته باشد و آب به سرعت از آن عبور کند. دو نوع خاک برای گل ارکیده استفاده می شود: پوسته درخت (چیپس) و خزه درشت (ماس)

اگر خاک ارکیده پوسته درخت باشد، لازم است که سالی یک بار یا دوسال یک بار تعویض شود، چون بافت چوبی آن به مرور زمان خرد می شود و خاصیت زهکشی و خارج شدن آب را از دست می دهد. برای عوض کردن خاک کافی است ارکیده را با دقت و به آرامی از گلدان بیرون آورید، خاک قبلی آن را دور بریزید و ریشه های پوسیده و سیاه شده را با قیچی ببرید. حالا گیاه را دوباره در گلدان بگذارید و خاک جدید را روی آن بریزید.

به عقیده ی پرورش دهندگان ارکیده، بهترین خاک برای این گیاه، پوسته درخت یا همان چیپس است.

آبیاری ارکیده

سوال متداولی که اکثر افراد می‌پرسند این است که چند وقت یک بار باید به گلدان ارکیده شان آب بدهند؟ این سوال اساسا اشتباه است چون دفعات آبیاری دقیقا بستگی به این دارد که گیاهتان چقدر آب نیاز دارد، مقدار رطوبت هوا، گرما و جریان هوای محیط زندگی آن چقدر است ونوع خاک آن چیست.

بگذارید راز مهمی را به شما بگوییم: اگر بخواهید طبق تقویم و دستور خاصی گیاهان تان را آبیاری کنید، قطعا گیاه شما از بین می‌رود.

پس جواب این سوال این است که گیاه را یک روز قبل از این که خاکش کاملا خشک شود، آبیاری کنید. خاکی که ارکیده در آن رشد می کند، یکی از عوامل مهم و تعیین کننده ی مقدار آبیاری است.

به عنوان قانون کلی می توانیم بگوییم اگر خاک گلدان، پوسته درخت است، لازم است هر ۷ تا ۱۰ روز یک بار به آن آب بدهید چون پوسته درخت آب را کم تر در خودش نگه می دارد و اگر آن را در خزه درشت می کارید هر ۱۴ تا ۲۱ روز یک بار آن را آبیاری کنید چون خزه مثل اسفنج عمل می کند و آب را مدت بیش تری در خودش نگه می دارد.

برای اینکه مقدار رطوبت خاک گلدان را بفهمید، با انگشتتان مقداری از خاک گلدان را بیرون آورید. آن را بین دو انگشتتان بمالید واین گونه متوجه می شوید که چه مقدار رطوبت دارد. البته با گذشت زمان و با توجه به شرایط محیطی منزل تان متوجه می شوید که گیاه ارکیده تان چه موقع به آبیاری نیاز دارد.

یکی از رایج ترین اشتباهات افراد در مورد ارکیده این است که آب زیادی به آن می دهند و ریشه‌ی ارکیده می‌پوسد و گیاه از بین می رود.

بهترین روش آبیاری ارکیده این است که آب تمامی سطح گلدان را آب بپوشاند و مقدار آن به اندازه‌ای باشد که آب اضافی از زیر آن بیرون بیاید. زهکشی گلدان هم نکته ی بسیار مهمی است؛ یعنی کف گلدان باید چند سوراخ داشته باشد که آب اضافی به راحتی از آن خارج شود.

یک پیشنهاد بر اساس تجربه شخصی ما در گل ستان برای گل دهی مجدد گل ارکیده گلدانی :

شما می توانید برای تداعی هوای پر رطوبت مناطقی که ارکیده در آنجا به صورت خودرو رشد می کند، گل ارکیده را همراه خود به حمام ببرید تا در این فاصله گل ارکیده از رطوبت هوای داخل حمام نهایت استفاده را بکند! البته توجه کنید اگر شما از آن دسته افراد هستید که هوای حمام را با آب خیلی داغ مانند سنا بخارداغ می کنید، گل ارکیده خود را به سنای بخار نبرید!

آبیاری گل ارکیده
نحوه‌ی آبیاری گیاه ارکیده

ارکیده و رطوبت هوا

گیاه ارکیده رطوبت را دوست دارد و رطوبت هوای مورد نیاز ارکیده رطوبت هوایی شبیه به گلخانه است. پس سعی کنید که هوای محیط زندگی آن مرطوب باشد.

اگرنزدیک دریا زندگی می کنید و محیط زندگی تان رطوبت ۴۰ تا ۶۰ درصد دارد، نیازی به تامین رطوبت نیست. اما اگر در مناطق خشک تری زندگی می کنید، برای تامین رطوبتش می توانید روزانه با اسپری آب به آن غبارپاشی کنید، هم چنین می توانید از دستگاه بخور سرد استفاده کنید و یا گلدان را در بستری از سنگریزه و آب بگذارید.

توجه کنید که کف گلدان و ریشه های گیاه باید با سنگریزه‌ها و رطوبت فاصله داشته باشد وگرنه رطوبت از سوراخ کف گلدان باعث می شود که ریشه‌ها بپوسند.

دما

گیاه ارکیده دمای ۱۶ تا ۲۴ درجه سانتیگراد یا دمای معتدل را بسیار دوست دارد. اگر می خواهید گل های ارکیده با کیفیت و بزرگ باشند، گلدان را در همین دما و در محیطی بگذارید که جریان هوای متوسط هم در آن وجود داشته باشد.

مثلا در اتاقی که پنجره دارد یا دستگاه تهویه هوا روشن است اما دقت کنید که ارکیده را مقابل باد کولر یا دستگاه تهویه هوا نگذارید و همچنین از گذاشتن آن در نزدیکی بخاری و شوفاژ و جریان هوای خیلی گرم یا سرد خودداری کنید.

کوددهی و غذارسانی

ارکیده حتما نیاز به کوددهی دارد چون خاک آن مواد مغذی گیاه را تامین نمی کنند.

پرورش دهندگان ارکیده برای کوددهی پیشنهاد می‌کنند که همیشه یک چهارم مقدار توصیه شده از کود محلول در آب را داخل آبی که به ارکیده می دهید، حل کنید و آن را آبیاری کنید. بدین ترتیب همیشه مقدار کمی کود به طور ثابت به گیاه می رسد و دیگر لازم نیست نگران کوددهی گیاهان تان باشید.

نور

ارکیده جای پرنور را دوست دارد اما نباید مقابل نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. پنجره‌ها حتما باید پرده نازکی داشته باشند که آفتاب مستقیم به گیاه نتابد. از آن جایی که در بیش تر خانه ها مقدار نور زیاد نیست، بهتر است ارکیده‌هایی انتخاب کنید که نور کم تری نیاز دارند. اگر دوست دارید ارکیده ی گلدار را روی میزتان و دور از پنجره قرار بدهید، اشکالی ندارد اما به محض این که دوران گلدهی تمام شد، آن را به جای پرنورتری منتقل کنید.

مراقبت از ارکیده بعد از گلدهی

پیشنهاد می کنیم بعد از هر مرتبه گلدهی، خاک گلدان را عوض کنید.

کوددهی در زمان دوران استراحت گیاه باعث قوی شدن آن می‌شود و گل‌های دوره ی بعدی قوی و زیبا خواهند بود.

بعد از گل دهی شاخه ی گل خشک شده را از گیاه جدا کنید.

اگر این دستورالعمل ها را دنبال کنید، ارکیده بعد از ۶ تا ۹ ماه دوباره گل می‌دهد. اگر ارکیده گل نمی‌دهد، ممکن است علت آن یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

  • نور کم یا خیلی زیاد: مهم ترین دلیلی که ارکیده گل نمی‌دهد این است که نور کافی به آن نمی‌رسد.
  • دمای نامناسب
  • کود خیلی کم یا زیاد
  • آبیاری بیش از حد یا خیلی کم
  • گیاه شما نیاز به تعویض گلدان دارد.
نگهداری از گل ارکیده
اینفوگرافی مراقبت از گل ارکیده

گیاه ارکیده تا چه مدت زنده می ماند؟

اگر مراقبت کافی از گیاه ارکیده صورت بگیرد، می تواند سالها زنده بماند. چرخه ی رشد یک گیاه ارکیده شامل گل دهی که معمولا در فصل پاییز است، دوره ی استراحت و بعد گل دهی دوباره است. اگر از آن مراقبت کافی به عمل بیاید، این چرخه ی رشد هر چند ماه یک بار تکرار می شود.

گونه‌ای از ارکیده که به نگهداری زیاد احتیاج ندارند

ارکیده ی فلانوپسیس یا پروانه ای یکی از محبوب ترین ارکیده هاست. این ارکیده یک تا دوبار درسال گل می دهد و هر دوره ی گلدهی آن دو تا سه ماه طول می کشد.

ارکیده فلانوپسیس مثل بقیه ی گیاهان به آبیاری منظم و نور متوسط نیاز دارد. اگر بتوانید گیاهان ساده‌ی آپارتمانی مثل پتوس یا فیکوس را در منزل تان پرورش دهید، می توانید این ارکیده را هم در خانه تان نگه داری کنید.

دقت داشته باشید که ارکیده ی فلانوپسیس را نباید بیش از حد آبیاری کرد وگرنه از بین می‌روند اما از طرفی گیاهان آسانی برای پرورش هستند.

منبع: www.golsetan.com

این نوشته در خواص خوراکی ها و دانه ها،خشکبار، روغن ها، گیاهان و میوه ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *