حرکاتی برای تقویت مچ پا(قسمت اول)

یکی از مفاصلی که در راه رفتن شما نقش مهمی ایفا می‌کند مفصل مچ پاست. تاندون‌های عضلات ساق پا از این ناحیه عبور کرده و به حرکت دادن پا هنگام راه رفتن و دویدن کمک می‌کنند. بعلاوه رباط‌های مختلف، استخوان‌های مچ را در کنار هم نگه می‌دارند و موجب استحکام این مفصل می‌شوند،‌ اما گاهی این رباط‌ها دچار تابیدگی یا پارگی می‌شوند. این اتفاق به دنبال پیچ‌خوردگی‌ پا رخ می‌دهد. پیچ‌خوردگی مچ پا موجب بروز درد و تورم و محدودیت حرکات آن می‌شود. برای پیشگیری از پیچ‌خوردگی مچ پا قبل از شروع ورزش به کمک حرکات زیر مفصل را خوب گرم کنید.

حرکت اول: روی پنجه یکی از پاها بایستید و دست مخالف را به صندلی تکیه دهید. حال تا جایی که می‌توانید دست دیگر را در مقابل خود بکشید و زانوی پایی که روی آن ایستاده‌اید را کمی خم کنید. درحالی که روی پنجه پا قرار دارید زانوی خود را ۱۰ بار خم و راست کنید. این حرکت را ۲ نوبت در روز انجام دهید.

حرکت دوم: رو به دیوار بایستید و دست‌های خود را همسطح سینه روی دیوار قرار دهید. زانوها را کمی خم کنید و یکی از پاهایتان را کمی عقب‌تر از پای دیگر قرار دهید. حالا به آهستگی خود را به سمت دیوار متمایل کنید تا وقتی که کشش را در قسمت تحتانی پشت ساق پا احساس کنید. هنگام انجام این حرکت سعی کنید انگشتان پای عقب‌تر را به سمت داخل متمایل کنید و پاشنه هر دو پا را از زمین بلند نکنید. ۱۵ تا ۳۰ ثانیه در حالت کشش بمانید و بعد به نقطه شروع بازگردید. این حرکت را ۳ بار تکرار کنید.

حرکت سوم: بنشینید و پای خود را در مقابل دراز کنید. حالا مچ خود را به جلو و عقب خم و راست کنید طوری که انگشتان پای شما از شما دور شوند و مجددا به سمت شما حرکت کنند. این حرکت را در جهت چپ و راست نیز تکرار کنید. سپس مچ خود را به صورت دورانی حرکت دهید طوری که انگشتان شما در فضا یک دایره فرضی رسم کنند. هنگام انجام این حرکت نباید سایر قسمت‌های پای خود را حرکت دهید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید.

منبع: جام جم

این نوشته در ورزش و تناسب اندام، تقویت عضلات و اندامها برای حفظ سلامتی و زیبایی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *