عرق‌سوز؛ مشکلی که با درمان‌های خانگی حل می‌شود.

عرق‌سوز به قرمزشدگی و خارش پوست در نواحی‌ای همچون سینه، پشت،‌ زیربغل و کشاله‌ران که در هوای گرم و مرطوب و بخصوص هنگام فعالیت رخ می‌دهد، گفته می‌شود. نوزادانی که به علت پوشش زیاد یا تب دچار افزایش دمای بدن می‌شوند نیز در معرض عرق‌سوز شدن قرار دارند.

عرق‌سوز؛ مشکلی که با درمان‌های خانگی حل

لباس‌های خود را کم کرده و جای خنکی برای استراحت پیدا کنید. می‌توانید از کولر یا پنکه برای خنک‌کردن محیط استفاده کنید. همچنین از هرگونه فعالیتی که موجب عرق‌کردن شما می‌شود، خودداری کنید. به مقدار کافی مایعات خنک بنوشید. ناحیه مورد نظر را با کمپرس سرد خنک کنید. برای این‌کار می‌توانید اسفنج یا یک‌ تکه‌پارچه را در آب خنک خیس کنید و روی پوست قرار دهید. در صورتی که کودک دچار عرق‌سوختگی شد، بسرعت او را خنک کنید.

برای تسکین خشکی و خارش پوست به طور مکرر با آب ولرم و روغن، حمام دوش بگیرید و سپس پوست‌تان را بخوبی خشک کنید. ‌اگر دچار عرق‌سوختگی شده‌اید، از مواد ضدتعریق، خوشبوکننده، لوسیون یا کرم‌هایی که موجب تحریک پوست و مسدودشدن روزنه‌های پوست می‌شود، پرهیز کنید. ‌در هوای گرم از پوشش‌های سبک و نخی استفاده کنید. اگر استعداد عرق‌سوز شدن دارید وقتی می‌خواهید از محل خنک به محل گرم بروید به مرور بدن‌تان را به هوای گرم عادت دهید به این صورت که ابتدا زمان کمتری را در هوای گرم سپری کنید و در روزهای بعد این زمان را افزایش دهید. برای جلوگیری از عرق‌سوز شدن نوزاد از پوشاندن لباس‌های اضافی و قنداق کردن وی خودداری کنید. همیشه پشت گردن نوزاد را چک کنید. پشت گردن نوزاد نباید عرق کند و داغ باشد. در روزهای گرم، نوزاد را در محل خنک و زیر سایه قرار دهید و او را با مایعات کافی تغذیه کنید.

مراقبت از نوزاد عرق‌سوز شده

اگر نوزادی که عرق‌سوز شده است را بخوبی خنک کنید، می‌توانید عرق‌سوختگی را برطرف کنید. برای این کار لباس‌ها و پوشک نوزاد را درآورده و او را روی یک پارچه نخی یا حوله بخوابانید. به او اجازه دهید اندام‌هایش را آزادانه حرکت دهد تا خنک شود. از کرم، لوسیون یا پودر استفاده نکنید، چراکه این مواد روزنه‌های پوست را مسدود می‌کند. اگر نوزاد تب دارد، مایعات کافی به او بدهید.

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده موارد زیر بسرعت به پزشک مراجعه کنید:

– وقتی مطمئن نیستید که نوزاد عرق‌سوز شده یا دچار جوش به همراه تب است.

– وقتی دچار عرق‌سوختگی شدید و تاول‌های زیاد و احساس ناخوشی و استفراغ، تب و سردرد دارید.

جام جم

این نوشته در دانستنی ها و ویتامین ها ،داروها ،سلامت وپوست،ماسک ها، خواص مواد غذایی، گیاهان دارویی ،مرکبات , زیبایی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *