سرکه برنج چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟

سرکه برنج در سال ۱۶۰۰ در ژاپن به منظور حفظ و نگهداری برنج بدون قرار گرفتن در یخچال تولید شد. سرکه برنج از برنج تخمیر شده به جای انگور یا سیب تخمیر شده که در طبخ غربی رایج است ، بدست می آید و  هزاران سال است که در شرق آسیا استفاده می شوند.

سرکه برنج جزء مواد کاربردی درون آشپزخانه ها است. قندهای موجود در برنج به مرور زمان به الکل (شراب برنج) تبدیل شده و سپس از طریق فرایند تخمیر دوم مملو از باکتری ، به اسیدی تبدیل می شوند که به عنوان سرکه می شناسیم. سرکه های برنج بسته به نوع آنها به رنگ های مختلف از شفاف تا سیاه تیره ، زرد روشن یا حتی قرمز در جهان موجود می باشند.

این سرکه با طعم خاصی که دارد به عنوان یک طعم دهنده در غذاهای آسیایی بویژه غذاهای کره ای و ژاپنی استفاده می شود و به دلیل طعم منحصر به فرد می توان با آن غذایی با طعم و مزه جدید درست کند زیرا عطر و طعم شیرینی دارد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

کاربردهای سرکه برنج

از سرکه برنج در پخت و پز و تهیه ترشی ، سس ها ، سالاد ها ، طعم دادن به گوشت ، مرغ ، سبزیجات خرده شده ، ماریناد (گوشت خوک) و بسیاری از غذاهای سراسر جهان استفاده می شود و بسیار کارایی دارد . تفاوت معنی داری که بین سرکه برنج در مقایسه با سرکه های مرسوم غربی وجود دارد ، میزان کمتر اسیدیته سرکه برنج است. در حالی که سرکه های غربی در بعضی مواقع تقریباً مزه و طعم غیر قابل تحملی دارند ، سرکه های برنج معمولاً نرمتر و قدرت کمتری نسبت به مابقی سرکه ها دارد. این سرکه چاشنی همه کاره ای در آشپزی ژاپنی ، چینی و کره ای است و در بسیاری از غذاهای جنوب شرقی آسیا نیز یافت می شود.

انوع سرکه برنج

انواع مختلفی از این سرکه در جهان وجود دارد  که تفاوت بسیار زیادی از نظر سبک های منطقه ای نیز دارد . این سرکه  یک چاشنی همه کاره در غذاهای چینی ، ژاپنی ، کره ای و ویتنامی است و بنابراین  ممکن است انواع آن کمی از نظر طعم و رنگ متفاوت باشد.

سرکه برنج چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟
سرکه برنج چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟

سرکه برنج سفید :

رایج ترین نوع این سرکه ، سرکه سفید می باشد. این سرکه چند منظوره است و اینکه در هر فروشگاه مواد غذایی می توانید آن را پیدا کرد و طعم و مزه شیرینی دارد.

سرکه برنج فصلی :

این ترکیب در غذاهای ژاپنی مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از مهمترین آنها استفاده برای چاشنی برنج سوشی می باشد. این سرکه برای بهتر شدن مزه برنج سوشی استفاده می شود و آن  را با شکر ترکیب می کنند ، تا عطر و طعم بیشتری پیدا کند.

سرکه برنج قهوه ای :

این ماده مانند دانه های اصلی برنج ، مواد مغذی بیشتری را همراه با رنگ تست شده به ارمغان می آورد و از نظر طعم اغلب ملایم تر می باشد و می توان آن را با سرکه برنج سفید نیز استفاده کرد.

سرکه برنج سیاه:

مردم جنوب چین بیشتر طالب این سرکه هستند ، سرکه  Zhenjiang یکی از معروف ترین شناخته شده است. از ترکیب برنج چسبنده سیاه با گندم و سایر غلات مانند سورگوم ، این سرکه بدست می آید و طعم و مزه آن  نیز مانند سرکه برنج سفید، شیرین و دودی می باشد.

سرکه برنج قرمز:

این ترکیب با برنجی که از قبل تخمیر شده است ، ساخته می شود و غلات دیگری مانند برنج سیاه را در خود دارد و از نظر طعم از سرکه سیاه کمی سبک تر می باشد. طعم و مزه این سرکه نیز شیرین ، ترش و کمی بد بو می باشد. از این سرکه می توان در طعم دار کردن غذاهای دریایی و حتی سوپ نیز استفاده کرد.

بهترین جایگزین سرکه برنج در آشپزی چه می تواند باشد؟

می توان گفت بهترین جایگزین این سرکه در آشپزی سرکه سیب است. اگر چه سرکه سیب نسبت به سرکه برنج سنگین تر و قوی تر است اما نسبت شیرینی به ترشی آن آنقدر مناسب است که در برخی شرایط کارساز خواهد بود .

سرکه برنج چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟
سرکه برنج چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟

روش درست کردن سرکه برنج در منزل

مواد لازم برای درست کردن این سرکه عبارتند از : برنج ، شکر ، سفیده تخم مرغ ، آب و خمیر مایه

در ابتدا برای انتخاب بهتر از برنج دانه متوسط ​​شروع می کنیم ، برنج ها را شسته و به مدت  ۶ ساعت در آب خیس می کنیم. بعد از گذشت ۶ ساعت آنها را بر روی صافی یا توری تمیز می ریزیم تا آب آنها تخلیه شود. حال آب خارج شده از برنج ها را باید درون یخچال به مدت ۲۴ ساعت قرار دهید و سپس بیرون بیاورید و اندازه بگیرید.

هر مقدار آب برنج داشتید باید حدود سه چهارم لیوان به آن ها شکر اضافه کنید و هم بزنید تا شکرها به صورت کامل درون آب حل شود . در این مرحله باید آب را بر روی شعله غیر مستقیم ( بخار کتری ) حدود ۳۰ دقیقه بگذارید تا بپزد. بعد از گذشت ۳۰ دقیقه مخلوط آب و شکر را کنار بگذارید و صبر کنید تا خنک شوند.

سپس :

زمانی که مواد حاصله خنک شد، باید به ازای هر ۴ پیمانه مواد یک چهارم پیمانه مایه مخمر به آن اضافه کنید . مواد را به طور کامل مخلوط  کنید و درون ظروف درب دار بریزید ، توجه داشته باشید که باید یک سوم ظروف خالی بماند. ظروف را به مدت ۵ تا ۷ روز باید در محیطی معتدل ( نه سرد و نه گرم) قرار دهید. زمانی که تخمیر شروع شود مواد موجود در ظرف حباب می زنند. زمانی که حباب زدن ها ، به اتمام رسید باید ظرف مواد را جابه جا کنید.

زمانی که مواد را به ظرف های شیشه ای جدید انتقال دادید ، درب ظرف ها را محکم ببندید و باید به مدت ۴ روز دیگر به آنها فرصت دهید تا سرکه برنج حاصل شود. و درنهایت و بعد از گذشت این مدت زمان ، مجدد باید مواد را صاف کنید و به میزان ۲۰ پیمانه ، برای روشن شدن رنگ سرکه به آن یک عدد سفیده تخم مرغ اضافه  کنید. حال باید مجدد سرکه بدست آمده را ۱۵ دقیقه بر روی شعله غیر مستقیم قرار دهید. بعد از این عمل رنگ سرکه بدست آمده ، شفاف می گردد.

مزایا و خواص سرکه برنج برای سلامتی

سلامتی پوست :

از این سرکه می توان به تنهایی و به صورت مستقیم برای زیبایی پوست استفاده کرد ، اما اگر این سرکه را با روغن چای مخلوط کنید ، می توانید مرطوب کننده بی نظیری بدست آورید و همچنین می توانید التهاب بوجود آمده از تابش نور خورشید را نیز با این سرکه کاهش دهید ، بعلاوه این سرکه می تواند مانع ایجاد عفونت نیز شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن :

این سرکه حاوی اسیدهای آمینه می باشد  که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و حتی این اسیدهای آمینه به مبارزه با اثرات مخرب رادیکال های آزاد موجود در بدن کمک می کنند و سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشند. اسید های آمینه موجود در سرکه برای بدن ضروری می باشد.

بهبود سیستم گوارش :

به مقدار کافی اسید استیک در این سرکه وجود دارد. این اسید به تقویت دستگاه گوارش شما بسیار کمک می کند. همچنین به بدن شما کمک می کند تا بتواند مواد مغذی بیشتری را از غذاهایی که می خورید دریافت کنید. بنابراین ، بدن شما قادر به جذب بهتر کلسیم ، پتاسیم  و ویتامین های بیشتر از مواد غذایی خواهد بود  که برای سلامتی مفید هستند.

سرکه برنج چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟
سرکه برنج چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟

خواص ضد عفونی کننده :

این ترکیب خواص ضدعفونی کنندگی بسیار قوی دارد و به طورمعمول و گسترده برای ساخت و تولید داروهای ضد عفونی کننده استفاده می شود. حتی می تواند در تماس مستقیم ، باکتری ها را نابود سازد و بعلاوه در تولید داروهای بومی بکار گرفته می شود.

تقویت کبد :

یکی دیگر از مزایای این سرکه  این است که می تواند باعث تقویت این اندام شود و حتی می تواند باعث سم زدایی کبد نیز شود.

از بین رفتن خستگی:

این سرکه دارای مقداری بسیار زیادی اسید آمینه می باشد. آنها به طور قابل توجهی با گسترش اسید لاکتیک موجود در بدن مبارزه می کنند و مانع بیشتر شدن آن می شوند و انرژی از دست رفته را به شما باز می گرداند و احساس شادابی و سرحالی به شما می دهد.

کاهش وزن:

اگر کاهش وزن  برای شما در اولویت است ، مصرف این سرکه به همراه غذا می تواند برای شما بسیار مفید باشد. برنج قهوه ای با داشتن ترکیبات خاص می تواند باعث کاهش وزن در شما شود .

عوارض جانبی مصرف سرکه برنج

افرادی که دچار بیماری هایی مانند دیابت ، فشار خون بالا ، چاقی ، ورم معده و بیماری های کلیوی هستند ، بهتر است که از مصرف این سرکه پرهیز کنند . مصرف بیش از اندازه این سرکه  برای افراد مختلف می تواند مضر باشد و باعث آسیب دیدگی در آنها شود .

مصرف سرکه برنج در دوران بارداری

این سرکه ، دارای طعم شیرین و ترش می باشد و به گونه ای ملایم است  که زنان باردار می توانند از این سرکه خوش طعم در سوپ و غذاهای سرخ شدنی خود استفاده کنند. برای اطمینان خاطر بیشتر قبل از مصرف این سرکه حتما با پزشک خود مشورت کنید.

جهان شیمی

این نوشته در اخبار تغذیه, غذاهای بین المللی, نوشیدنی ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *